Cieśnina La Manche. Transportowy symbol nowoczesności – Eurotunel

Cieśnina la Manche od wieków stanowiła wyzwanie komunikacyjne pomiędzy Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Sam koniec XX wieku przyniósł nowoczesne rozwiązanie, z którego korzystają tysiące ludzi.

Historia Eurotunelu – cieśnina La Manche

Choć tunel pod Cieśniną Kaletańską, która jest największą częścią Kanału La Manche, otwarto dopiero w 1994 roku, to sny o połączeniu obu lądów pojawiały się już wiele lat wcześniej. Jeszcze w czasach Napoleona Bonaparte, francuski inżynier Albert Mathieu, stworzył pierwszy projekt marzył o połączeniu tunelem obu krajów, którym miałyby poruszać się dorożki. Później były plany Thome de Gamonda, nie przynoszące jednak wymiernych rezultatów. Sytuacja zmieniła się dopiero w 1957, ponad 150 lat od pierwszych wizji. Z czterech zaproponowanych projektów, wygrał Eurotunnel, którego realizacja rozpoczęła się w 1987 i trwała do 1994 roku.

Projekt składa się z trzech tuneli – dwóch dla transportu kolejowego oraz jednego serwisowego. Korzystają z niego pociągi typu Shuttle i Eurostar, transportujące ludzi oraz pojazdy.

Tunel znacząco wpłynął na komfort życia i przemieszczania się między Europą kontynentalną a Wielką Brytanią.